Het abonnementenbuffet is misschien voorbij - The New York Times

2021-12-14 20:50:53 By : Mr. Tomas xu

Spotify, YouTube en anderen experimenteren met het wijzigen van hun one-size-fits-all digitale abonnementen.

Stuur een vriend een verhaal

Als abonnee heb je elke maand 10 cadeauartikelen om weg te geven. Iedereen kan lezen wat je deelt.

Dit artikel maakt deel uit van de On Tech nieuwsbrief. U kunt zich hier aanmelden om deze doordeweeks te ontvangen.

Een onbeperkt buffet kan heerlijk zijn. (Eh, in ieder geval vóór Covid-19.) Betaal een enkele prijs en krijg opties om te genieten van rosbief, pizza, sperziebonen, een chocoladefontein en meer. Het is gulzigheid gemakkelijk gemaakt.

Veel van de abonnementen op digitale diensten werken op dezelfde manier. Netflix, Spotify en Amazon Prime brengen doorgaans één vergoeding in rekening voor toegang tot een verzameling goodies.

Er zijn echter tekenen dat de all-you-can-eat digitale abonnementen genuanceerder worden. Sommige bedrijven, waaronder Disney en Whole Foods, de supermarktketen die eigendom is van Amazon, brengen abonnees meer in rekening voor aantrekkelijke extra's. Anderen, waaronder Spotify en YouTube, experimenteren met abonnementen die minder kosten, maar met compromissen. Beide strategieën kunnen aantonen dat het eindeloze digitale buffet voorgoed aan het veranderen is.

Ik weet niet of de abonnementsstrategieën zullen blijven hangen, of hoe we zouden kunnen reageren op het hebben van meer keuzes. Misschien wil je de mogelijkheid om minder te betalen aan het buffet omdat je het dessert altijd overslaat of iets meer te betalen voor filet mignon. Of het kan de eenvoudige aantrekkingskracht van het buffet verpesten.

Hoe dan ook, we moeten wennen aan meer experimenten. Deze week meldde The Verge dat zowel Spotify als YouTube goedkopere abonnementsaanbiedingen met beperkingen uitproberen. YouTube, dat in de Verenigde Staten $ 12 per maand in rekening brengt voor zijn video- en muziekservice zonder reclameonderbrekingen, test in sommige Europese landen een aanbieding tegen minder dan de helft van het gebruikelijke tarief. Deze aanbieding sluit enkele van de typische functies uit die betalende klanten ontvangen, waaronder de mogelijkheid om een ​​video te downloaden voor later wanneer je geen internetverbinding hebt. Spotify experimenteert ook met een beperkt aanbod voor slechts 99 cent per maand in vergelijking met een typisch maandelijks abonnement van $ 10.

Disney gaat de andere kant op door extra te rekenen aan abonnees van Disney+ streaming die thuis enkele van zijn nieuw uitgebrachte films willen bekijken. Bloomberg News meldde deze week dat Whole Foods in sommige Amerikaanse steden bezorgkosten van $ 9,95 test. Tot nu toe hebben zowel Whole Foods als Amazon's Fresh-supermarkt meestal geen extra bezorgkosten in rekening gebracht aan Prime-leden. (Vers heeft blijkbaar geen aparte bezorgkosten nodig. Ik snap het ook niet.)

Veel van de all-you-can-eat digitale abonnementsdiensten zijn al een beetje genuanceerd, met hogere prijzen voor huishoudens met meer apparaten en goedkopere abonnementen met beperkingen in sommige lage-inkomenslanden.

Meestal hebben deze bedrijven echter een relatief eenvoudig voorstel van een enkele prijs voor alles wat ze aanbieden. En er zijn potentiële risico's wanneer bedrijven afstappen van het all-you-can-eat-model. Mensen die al voor Prime of Disney+ betalen, voelen zich misschien opgelicht wanneer hen wordt gevraagd om nog meer te betalen. Goedkopere abonnementsopties kunnen gebruikers verleiden die de volledige prijs hadden betaald.

Een van de over het hoofd geziene superkrachten van Netflix is ​​dat er (meestal) slechts één versie is, zonder add-ons voor sport of nieuwe films, of verschillende prijzen met en zonder commercials. Door de eenvoud van een enkele abonnementsaanbieding is het niet nodig om een ​​heleboel opties te evalueren voordat u besluit zich aan te melden.

Maar het voordeel van het toevoegen van meer abonnementspermutaties is dat ze meer mensen kunnen bieden wat ze willen. Ik betaal niet voor een abonnement op Spotify, maar ik zou in de verleiding kunnen komen als ik iets minder zou kunnen betalen, zelfs als ik niet al het lekkers van volledig betalende leden krijg. Ik kan me ook voorstellen dat een elektronica-fan misschien een goedkoper Spotify-abonnement zou willen hebben dat alleen de muziek bevat waarnaar hij waarschijnlijk zal luisteren.

Het kan voelen alsof online abonnementen er altijd al zijn geweest, maar ze zijn een relatief nieuwe en nog steeds evoluerende functie van het online leven. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat abonnementen op alles de beste weg zijn, zowel voor onze portemonnee als voor de bedrijven en mensen die online hun brood proberen te verdienen.

Maar het is logisch dat abonnementsaanbiedingen gaan versnipperen omdat niet iedereen hetzelfde wil. We krijgen misschien meer van precies wat we willen, en we kunnen de gulzigheid gaan missen die eenvoudig is gemaakt.

De collectieve kracht van de mensheid is nodig om onze grootste problemen op te lossen. Maar mijn opinie-collega Farhad Manjoo vraagt: "Wat als het vermogen van de mensheid om samen te werken ongedaan is gemaakt door de technologie waarvan we dachten dat die ons allemaal samen zou brengen?"

Zelfrijdende auto's zijn niet mainstream, maar ze hebben de arbeidsmarkt al veranderd: de rest van de wereld bekijkt hoe uitbesteed werk is veranderd, aangezien vloten van mensen in lage-inkomenslanden software trainen om meer als menselijke chauffeurs te denken - en dat omvat taken zoals het labelen van digitale afbeeldingen van waterdruppels. (Mijn collega Cade Metz heeft ook geschreven over alle mensen die nodig zijn om kunstmatige-intelligentiesoftware te onderwijzen.)

In de aflevering van vandaag van "technologie is geen magie": software-algoritmen die bedoeld zijn om ziekenhuizen te helpen snel coronaviruspatiënten te diagnosticeren of te voorspellen hoe ziek ze zouden kunnen worden, maakten meestal geen verschil en sommige hebben de zaken misschien erger gemaakt, meldt MIT Technology Review.

Gerelateerd: Peanut de oberrobot is slecht in zijn werk.

Ik ben verliefd op dit paard dat danst en steigert op nachtclubmuziek. (Hier is meer over Mopsi en zijn menselijke ruiter Steffen Peters op de Olympische Spelen.)

We willen van je horen. Vertel ons wat je van deze nieuwsbrief vindt en wat je nog meer wilt dat we ontdekken. U kunt ons bereiken op ontech@nytimes.com.

Mocht je deze nieuwsbrief nog niet in je inbox ontvangen, meld je dan hier aan. U kunt ook eerdere On Tech-columns lezen.